Проблема політичної свідомості вже давно цікавить
суспільствознавців. В радянський
період її торкався О.К.Улєдов у своїй
монографії «Структура суспільної свідомості»16. Вивченню її були присвячені
всесоюзні соціологічні дослідження17. В той же час слід зазначити, що інтерес до
цієї проблеми помітно зріс у пострадянський період. Про це свідчить цілий ряд
публікацій Н.А.Бухтеєва, П.А.Сергієнко, Ю.Руденко, Н.П.Поліваєвої та багатьох
інших авторів18. Різним
аспектам цієї проблеми присвячені спеціальні розділи підручників та навчальних
посібників19.
Збігаючись у думках про те, що
політична свідомість – це опосередковане відображення політичного життя,
дослідники в той же час по-різному розуміють її взаємозв'язок із суспільною
свідомістю. Одні з них однозначно визнають наявність цього взаємозв'язку і
прагнуть розглядати політичну свідомість лише у такому контексті. Інші ж
намагаються досліджувати політичну свідомість безвідносно до суспільної свідомості.
До числа перших, зокрема, належать уже
згадуваний О.К.Уледов та більшість радянських дослідників, Н.П.Поліваєва і
деякі інші сучасні автори. Правда, сам взаємозв'язок політичної свідомості з
суспільною свідомістю не всі вони
тлумачать однаково. Якщо, наприклад,
О.К.Уледов розглядає політичну свідомість як один з видів суспільної свідомості
поряд із моральною, релігійною, правовою, естетичною і філософською, тобто
трактує «суспільну свідомість» у якості родового поняття, фіксуючи наявність
субординації, то Н.П.Поліваєва не вважає за необхідне це робити.
Поняття «політична свідомість
суспільства», – зазначає вона, – близька до поняття «суспільна
свідомість». Можна сказати, що вони
тісно переплетені між собою, але не співпадають повністю. У них спільний об’єкт відображення –
суспільство. Суспільна свідомість – вища
ступінь абстракції, у ній створюються інваріанти, що узагальнюють і фіксують у
собі лише найбільш суттєві відносини і зв’язки практичної діяльності; ці
відносини і зв’язки набувають форми законів, наукових теорій, творів мистецтва
тощо»20.
Можна погодитись з цим автором у тій
частині, що поняття «суспільна свідомість» і
«політична свідомість» не співпадають.
Та вони й не можуть співпадати, оскільки
перше позначає всю сукупність
ідеальних форм (понять, суджень,
поглядів, почуттів, ідей, уявлень, теорій), що охоплюють і відображають
суспільне буття, сукупність суспільних відносин, вироблених людством в процесі освоєння
природи і суспільної історії. Поняття ж «політична свідомість» позначає одну з
основних, інтегруючих форм суспільної свідомості.
Як така, політична свідомість
характеризується певним змістом, На жаль, в політологічній літературі іноді
зустрічається визначення політичної свідомості, у яких практично зовсім відсутня
вказівка на сутність цього явища. Так, наприклад, автори «Краткого политического словаря» під
редакцією Л.А.Онікова і М.В.Мишліна вважають, що політична свідомість – це
«усвідомлення сфери політики соціальними
суб’єктами»21. При існуючій неоднозначності тлумачення поняття
«політика» запропоноване визначення залишає читача у невідомості, про що саме
йде мова, у чому сутність цього явища.
Не вирішують означеної проблеми і
автори «Політологічного енциклопедичного словника», що вийшов у Києві
наприкінці 90-х років минулого століття, визначаючи політичну свідомість як
«опосередковане відображення політичного життя суспільства, суттю якого є проблема влади, формування, розвиток і задоволення інтересів і потреб
політичних суб’єктів»22. Справді, адже система влади, хоч і займає
важливе місце в політичному житті суспільства, все ж таки сутності останньої ще
не розкриває. Оскільки прояви влади
різноманітні (існують на рівні сім’ї, трудового колективу і т.ін.), то залишається
нез’ясованим, про яку владу йдеться.
Між тим, сутність політики, політичної
діяльності складає певне відношення до існуючої системи державного устрою23. Вказівку на це, як нам уявляється, і повинна
перш за все містити у собі дефініція політичної свідомості.
Далі. Ми нерідко зустрічаємося із
спробами дещо звужено тлумачити зміст політичної свідомості. Так, наприклад, А.С.Панарін практично зводить
її до політичної самосвідомості. До цього ж тяжіють і Б.Кухта, Л.Климовська,
А.Романюк, які вважають, що «політична свідомість – це усвідомлення суб’єктом
(індивідом-лідером, тим, хто приймає рішення),
або макро- і мікрогрупами своїх політичних інтересів, прагнень, тяжінь»24.
Як бачимо, зазначені автори не лише
зводять політичну свідомість до самосвідомості, але й обмежують розуміння
суб'єкта лише колом тих, хто приймає рішення.
Виходить, що ті індивіди, які не відносяться до категорії лідерів і
рішень не приймають, не можуть бути віднесені до числа суб’єктів, що мають
відношення до формування політичної свідомості.
Якщо ж згадати, що ці індивіди складають переважну більшість того чи
іншого суспільства, конкретного класу, іншої більш дрібної соціальної групи, то
ми змушені були б визнати, що до числа суб’єктів формування політичної
свідомості відноситься лише дуже обмежене коло людей, що, природно, не
відповідає дійсності До того ж навіть політичну самосвідомість помилково було б
обмежувати усвідомленням суб’єктом своїх політичних інтересів, устремлінь і
тяжінь, не говорячи вже про політичну
свідомість, структурним елементом якої вона є.
Перш ніж виявити зміст поняття
«політична свідомість», необхідно визначитись з протилежним йому поняттям, яким
є «політичне буття». Його ж
уявляється можливим визначити у якості одного з важливих понять соціальної
філософії для визначення сукупності відносин соціальних суб’єктів з приводу
системи державного устрою, державної влади, що складалася в суспільстві.
Виходячи з цього, «політичну свідомість» слід вважати поняттям соціальної філософії
для позначення одного з основних структурних елементів суспільної свідомості,
однієї з інтегруючих її форм, в якій реалізується процес формування
суб’єктивних мисленевих образів державного устрою, державної влади, об’єктивно
притаманних конкретному суспільству на певному етапі його історичного розвитку
через утримання, збереження і переробку інформації про них.
Запропонована дефініція не лише вказує
на нерозривний зв'язок політичної свідомості з суспільною свідомістю, але й
підкреслює субординацію їх, звертаючи увагу на те, що політична свідомість є
одним із структуроутворюючих елементів суспільної свідомості і, як така,
наділена всіма загальними ознаками, притаманними суспільній свідомості. У той же час ця дефініція підкреслює і
наявність специфіки політичної свідомості.
Остання знаходить свій прояв перш за
все у особливості змісту політичної свідомості, основу якої складає формування
суб’єктивних образів державного устрою, державної влади, об’єктивно притаманних
конкретному суспільству.
Оскільки ж у державному устрої
фокусуються форми власності на знаряддя і засоби виробництва, що склалися в
суспільстві, які визначають врешті-решт характер економічних відносин,
економічного буття, то тим самим обумовлюється така особливість політичної
свідомості, як здатність слугувати певною мірою формою відображення економіки,
а внаслідок цього бути зв’язуючою ланкою між формами суспільної свідомості.
Відображення суспільних інтересів
різних класів, більш дрібних соціальних груп і шарів суспільства в політичній
свідомості слугує важливим фактором формування у соціальних суб’єктів певних
цілей, досягнення яких вони прагнуть забезпечити в процесі своєї
життєдіяльності. Тим самим обумовлюється така особливість політичної
свідомості, як здатність виступати у якості цілепокладаючої свідомості, що
відіграє найбільш активну роль у житті
суспільства.
Запропонована дефініція політичної
свідомості дозволяє найбільш повно уявити структуру феномена, що позначається
зазначеним поняттям, пам’ятаючи про його багаторівневий характер і виділяючи у
якості основних такі рівні, як буденна політична свідомість і теоретична
політична свідомість, політична психологія і політична ідеологія.
Виникаючи в процесі повсякденної практичної діяльності людей, буденна політична свідомість є
емпіричним відображенням політичного буття. Це – елементарна форма політичної свідомості, яка притаманна
практично кожній людині, незалежно від її соціально-класової належності,
політичної орієнтації, освіти і виховання.
Вона знаходить свій прояв у розпливчатих, емоційно забарвлених уявленнях про державний устрій, систему
державної влади, їх інститути, одержаних в результаті безпосереднього впливу
того чи іншого політичного акту, політичного рішення, впливу засобів масової
інформації, творів художньої літератури, кіно, театру. Свій вираз цей рівень політичної свідомості
одержує в аксіомах, догмах, постулатах (Держава – це ми. Народ – джерело влади.
Політика – це боротьба між класами. Чесність – краща політика), прислів’ях і
приказках (Кожен народ має той уряд, який він заслуговує. Політика – це
суспільна мораль, а мораль – це чесна політика тощо), політичних анекдотах.
Другий, більш високий рівень політичної
свідомості складає теоретична політична
свідомість, або політична теорія.
Вона концентрує увагу на дослідженнях суттєвих, усталених, таких, що
повторюються, внутрішніх, об’єктивних і необхідних зв’язків, тобто законів, які
визначають розвиток політичних процесів
і їх конкретних проявів, тобто закономірностей.
На одному рівні з буденною політичною
свідомістю знаходиться політична
психологія, що включає в себе настрої, думки, почуття, ціннісні орієнтації
у політичному процесі, які формуються у повсякденному практичному житті людей.
Відмінною особливістю політичної психології є те, що провідну роль у ній
відіграє не саме по собі знання політичних фактів, ситуацій, а відношення, ставлення
до цього знання, оцінка політичного процесу, політичної ситуації.
Вищим рівнем політичної свідомості є політична ідеологія – сукупність
теоретично обґрунтованих ідей і поглядів, що виражають відношення до існуючої
системи державного устрою, державної влади і їх взаємним змінам, що сприйняті у
якості правильних і потрібних співгромадянами певного суспільства, утворюючими
його соціальними групами і шарами, які тією чи іншою мірою беріть участь у їх практичній реалізації.
У будь-якому класовому суспільстві
політична ідеологія, як і ідеологія взагалі, не може існувати, так би мовити, у
«чистому вигляді». У ній є наукова частина, положення, які адекватно
відображають політичну реальність.
Інакше вона не змогла б відігравати роль практичної свідомості. Але, в
силу того, що розвиток політичної реальності випереджає розвиток політичної
науки, в ній міститься ряд застарілих положень, що втратили свою істинність. Є
там і елементи, основані на міфотворчості, неправильних посиланнях, що
базуються, так би мовити, на добросовісних помилках, а то й на обдурюванні. І,
оцінюючи ту чи іншу політичну ідеологію,
слід виходити із співвідношення зазначених частин, відрізняти наукову, відносно
істинну політичну ідеологію і ненаукову.
У залежності від орієнтації на спрямованість
змін в суспільстві слід розрізняти прогресивну, консервативну і реакційну
політичну ідеологію.
Важливим структурним елементом
політичної свідомості є політична
самосвідомість – специфічна характеристика особистості, класу, іншої
соціальної групи, що знаходить свій вираз у виділенні ними себе у політичному
бутті, оцінці себе і своїх можливостей у якості суб’єкта політичного
процесу. При цьому треба розрізняти рівні політичної
самосвідомості.
Перший – усвідомлення особистістю,
соціальною групою себе в ряду політичних суб’єктів певного суспільства, своїх
можливостей. Другий рівень пов'язаний із усвідомленням суб’єктом своїх
інтересів, ідентифікацією його з інтересами певних соціальних груп. Третій найбільш високий рівень політичної
самосвідомості пов'язаний з осмисленням соціальним суб’єктом себе у якості
суб’єкту політики, такого, що визначив для себе політичну платформу і форму
участі у політиці шляхом створення
політичної партії, суспільно-політичного руху або ж участі в політичній діяльності
у їх складі.
|