Говорячи про
форми суспільної свідомості, часто у якості однієї з них називають науку. Такий
підхід, зокрема, демонструє С.Крапивенський у раніше згадуваній роботі36,
а також автори підручника з соціальної філософії, випущеного Харківським
видавництвом «Прапор»37.. Однак з цим підходом навряд чи можна
погодитись, оскільки поняття «наука» і «наукова свідомість» різняться за своїм
змістом.
Як відомо, традиційно «наука» розглядається у якості поняття,
що позначає сферу людської діяльності,
функцією якої є вироблення і теоретична систематизація об’єктивних знань про
дійсність38. Що ж стосується поняття «наукова свідомість», то воно в
філософських довідкових виданнях практично відсутнє. Однак зміст його все ж може бути визначено, опираючись
на протилежне йому поняття – «наукове
буття». Воно, як нам уявляється, позначає сукупність суспільних відносин
соціальних суб’єктів до оточуючої дійсності, утворюючим її природним і
соціальним об’єктам, предметам і явищам, основаних на наукових знаннях про них,
що склалися у суспільстві на певному етапі його історичного розвитку.
Що ж стосується поняття «наукова свідомість», то воно,
відповідно, повинно позначати невід'ємну сторону наукового буття – процес
формування теоретично обґрунтованих і перевірених практикою мисленевих моделей
об’єктів дійсності, предметів і явищ природної і соціальної реальності шляхом
утримання, збереження і переробки
інформації про них, об’єктивно притаманний суспільству на певному етапі його історичного розвиту
Характеризуючи наявність загальних
ознак, властивих суспільній свідомості і її раніше розглянутим формам, слід
відмітити, що наукова свідомість відзначається і своїми особливостями.
Перша з особливостей наукової
свідомості полягає в тому, що вона ґрунтується на теоретично обґрунтованому і
перевіреному практикою знанні.
Друга особливість, пов'язана з першою,
полягає в тому, що критерієм існування наукової свідомості є адекватність
відображення об’єктивної дійсності.
Третя особливість наукової свідомості
полягає в тому, що вона відображає дійсність через поняття, гіпотези,
мисленеві, теоретичні моделі. Інтегратором в системі понять, що склалися у
рамках цієї форми суспільної свідомості, виступає категорія «істина».
Четвертою особливістю наукової
свідомості є особливість її розвитку, яка полягає у тому, що в ньому
реалізується прогрес наукового пізнання, обумовлюючий його поступальний рух.
П'ята особливість наукової свідомості,
зв’язана з попередньою, полягає у тому, що розвиток цієї форми суспільної
свідомості слугує важливим фактором, що сприяє перетворенню науки у
безпосередню продуктивну силу.
Як і інші форми суспільної свідомості,
наукова свідомість має складну структуру, є багаторівневим утворенням.
У якості першого, нижнього рівня слід
виділити емпіричну наукову свідомість
– систему елементарних наукових знань, здобутих шляхом досвіду у результаті
безпосереднього зіткнення соціальних суб’єктів з об’єктами природної і
соціальної реальності, що пізнаються.
Поряд з цим рівнем наукової свідомості
знаходиться наукова психологія, що
включає вихідні наукові положення, які приймаються у якості істинних без логічного доказу, які
лежать в основі обґрунтування інших наукових положень, тобто аксіоми39,
а також наукові знання, одержані інтуїтивним шляхом, шляхом прямого вбачання істини без обґрунтування її з допомогою
доведення40.
Більш високим рівнем наукової
свідомості є теоретична наукова
свідомість або наукова теорія,
яка концентрує у собі достовірне знання про суттєві зв’язки об’єктів і предметів дійсності, притаманні їм
закони і закономірності розвитку.
До цього рівня наукової свідомості
тяжіє наукова ідеологія – сукупність
теоретично обґрунтованих і підтверджених практикою наукових положень і
висновків, які, будучи сприйняті у якості правильних і потрібних,
використовуються соціальними суб’єктами у їх наукових дослідженнях та інших
видах практичної діяльності.
До структури наукової свідомості входить і такий елемент
як наукова самосвідомість –
специфічна характеристика соціальних суб’єктів, яка знаходить свій вираз у
виділенні ними себе у науковому бутті, оцінці себе і своїх можливостей у
науковому процесі.
|