Як уже
відзначалося, іноді в літературі має місце неправомірне ототожнення понять
«наукова свідомість» і «наука», «релігійна свідомість» і «релігія». Аналогічно
тлумачаться поняття «філософія» і «філософська свідомість». Між тим, філософія виступає єдністю
філософського буття і філософської свідомості.
Філософське
буття постає у якості сукупності суспільних відносин соціальних суб’єктів
до оточуючої дійсності, утворюючим її предметам і явищам, основаним на
рефлексії її мисленевих моделей, що склалися в суспільстві на певному етапі
його історичного розвитку.
Про які відносини йдеться? Перш за все
про відношення мислення до буття, свідомості до матерії. «Свідомість, –
справедливо зазначає О.К.Уледов, – є
відображення буття, його продукт. Але за своєю суттю свідомість є не лише
відображенням…, але й відношенням до
оточуючого світу, до буття, що породило його»41.
Творче відношення до оточуючого
світу, утворюючим його предметам і
явищам включає в якості необхідного елемента критичне осмислення мисленевих
моделей, що склалися, їх співвіднесенням через практику з оригіналами, що,
власне, і складає основу філософствування, джерело формування і розвитку
філософської свідомості.
Філософську
свідомість уявляється можливим розглядати
у якості об’єктивно існуючого у кожному суспільстві на тому чи іншому етапі
його історичного розвитку процесу експлікації (пояснення і розгортання), осмислення
і перебудови структур, визначаючих відношення людини до світу, мисленевих
моделей предметів і явищ дійсності.
Крім загальних ознак, притаманним всім
формам суспільної свідомості, філософська свідомість має певні особливості.
Перша особливість філософської
свідомості полягає в тому, що вона містить у собі у якості основного
структурного елементу теоретично обґрунтований світогляд – сукупність поглядів, оцінок, принципів, що визначають
найбільш загальне бачення світу, місця в ньому людини і, разом з тим, життєві
позиції, програми поведінки, дій людей,
– який виступає інтегратором філософської свідомості.
Друга особливість філософської
свідомості полягає в тому, що, відображаючи практично всі соціальні відносини,
що склалися у соціумі, вона відображає їх не безпосередньо, а опосередковано,
через інші форми суспільної свідомості – моральну, релігійну, правову,
політичну, естетичну і наукову свідомість.
У філософській свідомості
відображаються не самі по собі моральні
відносини, а вже ті з них, які осмислені моральною свідомістю і відбились у ній
певним чином, не самі по собі релігійні відносини, а ті з них, що вже осмислені
релігійною свідомістю, не самі по собі правові, політичні, естетичні відносини,
а ті з них, які вже осмислені правосвідомістю, політичною, естетичною
свідомістю, відбившись у них певним чином, не самі по собі суттєві, усталені,
такі, що повторюються, внутрішні, об’єктивні і необхідні зв’язки предметів і
явищ дійсності, тобто закони і закономірності, яким вони підпорядковані у своєму
розвитку, а ті з них, які вже осмислені відповідними галузями науки, відбились
у науковій свідомості. Інакше кажучи,
формування філософської свідомості
починається з осмислення того, чим завершується моральна, релігійна, правова, політична, естетична і наукова
свідомість.
З цією обставиною зв’язана третя
особливість філософської свідомості. Вона полягає у тому, що в її структурі
відсутні рівні буденної свідомості і психологічного відображення.
Теоретичний
рівень філософської свідомості або теоретична
філософія утворює сукупність онтологічних, гносеологічних, антропологічних,
аксіологічних теорій, концепцій взаємозв’язку і розвитку. До нього наближається практична філософія – сукупність вчень про праведне життя людини.
Четверта особливість філософської свідомості полягає в
тому, що вона базується на критичному відношенні соціального суб’єкта до
мисленевих моделей оточуючого світу і
утворюючих його предметів і явищ, які склалися в суспільстві.
«Дійсно трагічне становище філософа, –
відзначав М.О.Бердяєв, – його
майже ніхто не любить. На протязі всієї історії культури виявляється ворожнеча
до філософії і до того ж із самих різних сторін. Філософія є найнезахищеніша
сторона культури. Постійно піддається
сумніву сама можливість філософії, і
кожний філософ змушений починати свою справу із захисту філософії і визначення
її можливості і необхідності. Філософія піддається нападам зверху і знизу. Їй
ворожа релігія і їй ворожа наука»42.
Але слід мати на увазі, що
«філософія піддається
нападам і зверху і знизу» саме з причини своєї рефлективності,
критичного відношення філософської свідомості до бачення світу, що склалося,
мисленевих моделей предметів і явищ природної і соціальної реальності, що
устоялися, вкорінилися, за якими стоять або творці цих моделей, або ті, хто їх
сприйняв як правильні і потрібні, і готовий їх захищати, бо вони стали його
переконаннями.
П'ята особливість філософської
свідомості полягає в тому, що вона не обмежується руйнацією попередніх
мисленевих моделей предметів і явищ дійсності, чия істинність не
підтверджується практикою, а націлена на подальше поглиблення знань про них,
пошук детермінант оптимізації їх розвитку, шляхів досягнення бажаного і
можливого, з чим пов’язані соціальне діагностування, прогнозування,
проектування і управління.
Сполучення, поєднання цих двох сторін
філософської свідомості політичною елітою є необхідною умовою успіху соціальних
перетворень, до яких вона закликає маси. Ігнорування першої, деструктивної,
руйнівної сторони у філософській свідомості приховує в собі небезпеку
формування утопічних, довільно сконструйованих і нерідко статичних мисленевих
моделей суспільного устрою. Ігнорування ж другої, творчої сторони філософської
свідомості небезпечно втратою вектору соціальної перспективи, формуванням
передумов суб’єктивізму і анархії, зниження рівня ефективності соціального
управління. Як відомо, саме з такими явищами зіткнулось українське суспільство
після розвалу СРСР і проголошення
незалежності України.
Відображаючи різні сторони реального
процесу життєдіяльності людини, форми суспільної свідомості в той же час
перебувають у взаємозв’язку, взаємопокладаючи, взаємодоповнюючи,
взаємообумовлюючи одна одну і утворюючи в такий спосіб у своїй сукупності
ідеальну форму суспільного буття.
|