Дослідження
сутності соціальної діагностики вимагає розкриття: по-перше, етимологічного
змісту поняття «соціальна діагностика», по-друге, уточнення предмета і родових
характеристик «діагностики» в цілому і загального у видових визначеннях, таких
як «політична діагностика», «соціальна діагностика» (у вузькому сенсі),
«психодіагностика», «управлінська діагностика»; по-третє, уточнення предметного
змісту або категоріального ряду «соціальної діагностики», «рівнопокладених» із
нею понять; по-четверте, визначення смислового змісту суттєвих смислових,
парадигмальних метафор, які відображують розвиток «соціальної діагностики» і
визначають підходи, методи та методики дослідження «соціальної діагностики»,
перебуваючи на передових рубежах взаємодії теорії і практики. Ми згодні з Л.С.
Виготським, який обґрунтовано стверджував, що в методологічних дослідженнях
левову частку забирає термінологічна проблема.
Становлення понять «діагноз» і «діагностика» відбувалося ще в
Стародавній Греції, де вони використовувалися, насамперед, у медицині у зв’язку
з вивченням зовнішніх проявів з метою з'ясувати внутрішнього стану організму.
Сьогодні у «Словнику іноземних слів»
даються такі визначення, що дозволяють при першому наближенні розглянути
смислове навантаження цих понять.
Діа'гно3 [< гр.
diagnōsis розпізнавання, визначення] – 1) визначення сутності хвороби і стану
хворого на основі його всебічного медичного обстеження; 2) бот., зоол. науковий опис основних ознак, які характеризують яку-н.
систематичну групу (вид, рід, і т. д.) рослин або тварин.
Діагно'стика [< гр. diаgnōstikos здатний розпізнавати] - 1) розділ медицини, що вивчає
ознаки хвороб, методи дослідження хворого і принципи встановлення діагнозу; 2) встановлення і вивчення
ознак, що характеризують стан машин, приладів, технічних систем, для прогнозу
можливих відхилень і запобігання порушенням нормального режиму їх роботи; 3) фіз. д. плазми - сукупність методів
дослідження процесів у плазмі і
вимірювання її характеристик (щільності, температури і ін.)1.
Звідси
діагноз є, з одного боку, визначенням стану, того, хто вже ідентифікований як
хворий, ознаки котрого вже вийшли за межи норми, з іншого боку, виявленням
процесу, який і характеризує це відхилення від норми. Зазначена діагностична
процедура має характер всебічного дослідження. Це зауваження необхідне для
подальшого аналізу, оскільки діагноз розглядається як підстава лікування,
схоплювання сутності хвороби в стані досліджуваного. Надалі саме дослідження патології, хвороби,
відхилення (девіації) стане суттєвим у розвитку діагностичного підходу. Крім
того, для діагностичного підходу є суттєвою девіантна ідентифікація. Адже він
іноді зводиться тільки до цього. Не менш важливим стане пошук аксіологічних, оцінних і ціннісних
підходів до діагностики, які визначили інструментальний, прикладний, вимірювальний її сенс.
Діагноз,
за визначенням, є сукупністю характеристик об'єкта, що відображені суб'єктом, а
діагностика – здатністю суб'єкта відображувати ці характеристики за допомогою
сукупності методів. При цьому в діагнозі акцентується увага на таких суттєвих,
визначаючих смисл аспектах:
1.
Наявність хвороби або висока актуальність розпізнавання стану, розвиток якого
може привести до руйнування або навіть до смерті. Але для діагностики
дослідження патології – це ще не все, оскільки діагностика здійснюється з метою
спостереження за нормальним станом, режимом функціонування або здійснення
діяльності. У будь-якому випадку досліджуються актуальні об'єктивні процеси і
стани, які життєво важливі та мають проблемний характер. Онтологічний аспект
розвитку в соціальному бутті виявляється в необхідності дії, участі і
діяльності соціального суб'єкта в соціальній дійсності.
2.
Діагностика як метод і процедура характеризується процесом непрямого
опосередкованого дослідження через певні ознаки, а, отже, наявністю якоїсь
моделі ознак, що певною мірою заміщує систему (організм, механізм, машину і т.п.),
тобто діагностика виступає як єдність онтологічного і гносеологічного, єдність
відображуваного і відображеного, гносеологічного і аксіологічного, пізнаного
(модельованого) і оцінюваного (значущого і вимірюваного). Гносеологічна і
аксіологічна єдність відображається мірою життя соціуму та суб'єкта, що пізнає
і оцінює, а також мірою здійснення об'єктивного процесу.
Як
спосіб вимірювання якогось процесу, віднесення його спрямованості або власне
досліджуваного об'єкта до якогось класу. У цьому випадку діагностика міри
розвитку процесу часто не може бути визначена декількома критеріями, а тому
просто класифікованою за вже відомими критеріями. Це можливо тільки у разі
суттєвого характеру критеріїв оцінювання, ідентифікації, їх здатності
відображати об'єктивні механізми здійснення процесу.
3.
Здатність визначати можливі стани і запобігати порушенню режиму функціонування.
У ній виявляються характеристики суб'єктності, можливості і здібності
контролювати своє життя і діяльність, в пізнанні і перетворенні дійсності, в
праксеології суб'єкта.
У
діагностиці акцентуються дещо інші суттєві аспекти. По-перше, це розділ науки,
в запропонованому визначенні медицини, який займається дослідженням
характеристик хвороб (суттєвого відхилення в стані системи, які носять або
адаптаційний або руйнуючий характер), методи дослідження ознак хвороб і знання
суттєвих закономірностей існування і функціонування системи, які визначають
принципи пізнання і діяльності суб'єкта. Діагностика характеризується як
система пізнання або певний рівень пізнання системи або об'єкту, що дозволяє не
тільки моделювати об'єкт, що вивчається, через сукупність характеристик і
ознак, але є ознакою володіння методами дослідження їх, як гносеологічного
інструментарію.
По-друге, методи дослідження або
гносеологічний інструментарій розглядається у сукупності, цілісності, що є
суттєвою ознакою наявності гносеологічної системи, а, тому, вимагає від
суб'єкта не тільки системного, цілісного мислення, але і майстерності
використання гносеологічного (у нашому випадку діагностичного) інструментарію.
В
етимологічній характеристиці «Великого енциклопедичного словника» діагностика
розглядається як 1) вчення про методи і принципи розпізнавання хвороб і
постановки діагнозу; 2) сам процес постановки діагнозу. Діагноз при цьому є
«визначенням сутності і особливостей хвороб на основі всебічного дослідження
хворого»2. У цьому визначенні також розмежовується вчення і процес,
гносеологія і праксеологія діагностики в розпізнаванні хвороби і постановки
діагнозу. Акцент робиться на дослідженні патології, вивченні хвороби.
Виходячи
з вузького визначення предмета дослідження соціальна діагностика розглядається
як «процедура визначення і розпізнавання об'єкта соціального дослідження»,
«співпадіння із соціальною характеристикою типізацією3, або є «видом
людської діяльності… для визначення фактичного стану соціального об'єкту в
цілях подальшого корегуючого впливу на нього і зміни його стану або режиму
роботи4. В цих
визначеннях предметом діагностики виступає об'єкт соціального дослідження, його
стан і режим, а також акцентується цільова спрямованість діагностичного
дослідження. Справді, соціальна діагностика
є видом людської діяльності, яка спрямована на пізнання об’єкту, але вузьке
визначення предмета соціальної діагностики є недостатнім, оскільки за межи
поняття винесено цілепокладання, яке є не тільки спрямуванням, а й важливішою
складовою діагностики, її ґрунтом.
Як
предмети діагностики Ю.П. Сурмін і М.В. Туленков визначають стани,
проблеми, ситуації і процеси.
Діагностика
станів орієнтована на стаціонарні характеристики об'єкту; (що дає оцінку
стійкості стану соціального об'єкту); діагностика ситуацій осмислює деяку
сукупність подій (що досліджує оцінку ступеня небезпеки тієї або іншої
соціальної ситуації, а також напрямів її подальшого розвитку); діагностика
проблем зосереджена на суперечностях і способах їх вирішення (орієнтована на
оцінку масштабів, глибини і небезпеки соціальних проблем); діагностика
процесів, або процесуальна, - на осмисленні і оцінці закономірностей і динаміки
розвитку соціальних процесів (оцінюючий ступінь рівноваги і ефективності
соціальних процесів)5.
У
цьому визначенні і класифікації «предметів» соціодіагностичного підходу
присутня неузгодженість загального, одиничного і особливого, оскільки предмет
визначається одиничними фрагментами, не узгодженими в загальній цілісності.
Іншою методологічною проблемою визначення предмету діагностики є зведення його
до процесу оцінювання. Сформована в такий спосіб, оціночна концепція
діагностики проявилася у визначенні суттєвих характеристик соціальної
діагностики. У результаті фрагментарність предмету дослідження і оцінний
характер приводять до висновку про діагностику як виключно репродуктивну
процедуру оцінювання і класифікації.
Але
«фрагменти предмету» діагностики володіють великими полями смислового перетину
і зв'язаністю між собою. Так, ситуація розглядається як положення, стан або
сукупність подій, але завжди схоплена у момент часу або, в якихось межах часу,
в характеристиках послідовності і суттєвої стабільності простору відносин і
взаємозв'язків. До того ж динаміка процесу досліджується як зміна ситуацій. У
свою чергу, становище - це характеристика позиції в просторовій відмежованості
від інших об'єктів системи, її зовнішня просторова визначеність. Внутрішня
визначеність ситуації розглядається як стан. Але, якщо в ситуації,
відображається, насамперед, об'єктна просторово-часова характеристика процесу
або «вузла» процесів, що зв'язався, то в проблемі відображається також
суб'єктна визначеність того, що відбувається, - не тільки фактичного стану, але
і бажаного суб'єктом, соціально потрібного стану, відображеного в соціальних
нормах, цінностях і вимогах.
У
науці і філософії науки загальноприйнятим є розмежування проблеми і проблемної
ситуації. Проблема розглядається в теоретичному значенні як «форма теоретичного
знання, змістом якої є те, що непізнане людиною, але що потрібно пізнати,…
процес, що включає два основні моменти (етапи пізнання) – її постановку і
вирішення»6. Проблема в практичному значенні,
розглядається як проблемна ситуація. У науковому знанні – це фіксація
протиріччя між старим і новим знанням, коли старе знання не може
реалізовуватися на своїй колишній основі, потребує деталізації і заміни. Нове,
але непізнане, знання в проблемі відображається в бажаному. Проблема в
науковому пізнанні може розглядатися як проблемна ситуація в процесі зростання
знань конкретної області досліджень.
У
філософії науки розрізняють два типи проблем:
гносеологічні
(пізнавальні), пов'язані з перетворенням незнання в знання, з розробкою нового
інструментарію і розширенням меж пізнання;
предметні
(організаційні, соціальні), такі, що визначені невідповідністю, протиріччям між
бажаним і дійсним, між тим, що існує, і належним, вони вимагають зусиль із боку
суспільства для їх вирішення7.
У
цьому визначенні проблема в її гносеологічному значенні є проблемною ситуацією
науки, етапом сучасного і майбутнього для дослідника пізнання. У той же час діагностична
діяльність – це дослідження, в центрі якого знаходяться нагальні проблеми,
часто конкретні і унікальні.
У
філософії категорія «проблема» фіксує: а) розвиток протиріччя між вимогами
належного і наявними умовами його здійснення; б) посилення недостатності
наявних засобів для реалізації бажаного; у) наростання неминучості
дезорганізуючих процесів у системі при використанні для досягнення бажаного лише
наявних засобів; г) необхідність пошуку і створення нових засобів, способів
подолання означеного протиріччя, виявлення і здійснення нових можливостей
рішення поставленого завдання8.
Соціальна
проблема активно досліджувалася в соціології. Використання цього поняття в
соціології передбачає конкретизацію розриву між бажаним і дійсним; дослідження
соціальних суперечностей, що обумовлюють виникнення проблемних ситуацій; оцінку
їх сприйняття суспільною свідомістю і готовності суспільства до вирішення
назрілих суперечностей; типізацією проблем і визначення відповідних форм і
методів соціального впливу. Проте в соціології, часто-густо, термін
"проблема" використовується лише в своєму гносеологічному значенні,
тобто як покажчик теми, напряму наукового дослідження9.
Проблема
або проблемна ситуація є предметом соціальної діагностики, звідси її предметне
визначення, цей процес присутній на всіх етапах дослідження стану речей, їх
оцінювання і ідентифікації ситуації, що склалася. І хоча у соціологічній і
управлінській літературі етап діагностики називають по-різному, він завжди
характеризується як якісне або кількісне визначення ситуації.
Підтвердженням
того, що предметом соціальної діагностики є проблемна ситуація, слугують
дослідження практично спрямованої соціальної діагностики як виду соціологічних
досліджень. У соціології «соціологічні дослідження» відносно практичної
діяльності розглядаються як діагностичні процедури (В.І. Подшивалкіна10),
або по відношенню до організації є формою технології виробництва проблемної
інформації (А.І. Пригожин11).
|