Проблема соціального управління
відноситься до числа «вічних», нею цікавились як славетні філософи минулого, так і мислителі
сьогодення. Її розробкою займалися Аристотель, Конфуцій, Макіавеллі, Г.
Гегель, К. Маркс, Дж. Бернем, Д. Белл,
Дж. Гелбрейт, які вбачали в управлінні фактор, здатний врятувати суспільство
від властивих йому соціальних недугів, підвищити його життєздатність.
Системний підхід до осмислення соціуму, процесу соціального управління почав своє формування у другій половині XIX ст. (К. Маркс та ін.) і остаточно сформувався
протягом ХХ ст. (Н. Луман, Т. Парсонс
та ін.).
У рамках такого підходу суспільство розглядається і визначається як соціальна система, тобто як деяке
соціально-матеріальне утворення, в якому зв’язок утворюючих його елементів
сильніше за зв’язок останніх з елементами, що не входять в це утворення 1.
Серед численних спроб визначення суспільства як соціальної системи, на наш
погляд, заслуговує на увагу підхід С. Крапівенського, який підкреслює, що суспільство в цілому як система має
надскладний та ієрархічний характер 2.
І це цілком справедливо, враховуючи, що
в об’єктивній реальності існує нескінченна
безліч різних соціальних систем
(сім’я, клас і т.д.), які входять у більш складні соціальні системи (нація,
населення країни і т.ін.), а ті, в свою чергу, утворюють єдину надскладну
ієрархічну соціальну систему – людське суспільство
в цілому. Зазначене дає можливість сформулювати ряд положень, які відображають
основні характерні риси суспільства як
соціальної системи і які мають принципово
важливе значення для розуміння феномена соціального управління.
По-перше, суспільство має надскладний, ієрархічний характер: у ньому можна виділити різні рівні – у вигляді
підсистем, підпідсистем і т.д., які пов’язані між собою підрядними лініями.
Отже, відносини підпорядкування внутрішньо властиві, іманентні суспільству.
По-друге, суспільство відноситься
до розряду самокерованих систем. Здатність суспільної
системи до самоврядування (саморозвитку) передбачає наявність у такій системі спеціальної підсистеми
управління у вигляді певних соціальних інститутів, що забезпечують на основі підпорядкування інших підсистем інтеграцію
останніх і цілісність усієї системи.
По-третє, як будь-яка надскладна самокерована система, суспільна система – суспільство реалізовує дві основні функції 3:
а) функцію збереження системи, її стійкого стану (гомеостазу);
б) функцію
вдосконалення системи, її оптимізації.
Дані функції і покладені в основу
діяльності спеціальної підсистеми управління
в суспільній системі.
По-четверте, невід’ємним первинним
компонентом суспільства виступають суспільні
відносини, носієм яких є індивід, а також соціальні групи, що включають його. Через суспільні відносини
і здійснює свою діяльність спеціальна
підсистема управління в надскладній
соціальній системі – людському суспільстві.
Відповідно до цих позицій феномен управління традиційно трактується як
специфічна функція високоорганізованих систем (суспільства), що забезпечує їх
життєдіяльність, цілеспрямовану динаміку їх розвитку, реалізацію конкретних
програм і практичних завдань 4. «Головне завдання управління –
забезпечення цілеспрямованої дії на керовану систему, тому будь яке управління
– цілеспрямоване», - зазначають авторитетні дослідники 5. У
соціальній сфері управління передбачає свідому діяльність суспільних інститутів
та окремих індивідів, спрямовану на регулювання стихійних й усвідомлених,
об’єктивних і суб’єктивних засад доцільного впорядкування суспільних відносин,
а отже соціальне управління цілком доцільно визначити як цілеспрямовану дію на
суспільство для впорядкування, збереження, вдосконалення й розвитку його відповідної
якісної специфіки.
Феномен соціального управління обумовлений системною природою суспільства,
суспільним характером праці, необхідністю спілкування людей в їх
життєдіяльності, в процесі обміну продуктами матеріальної та духовної
діяльності.
Соціальне управління як система передбачає наявність таких підсистем, як
організація відносин її елементів, режиму її функціонування у вигляді
сукупності відповідних механізмів, що діють під певним контролем на основі
певних норм, розвитку по заданій програмі в напрямку досягнення конкретної
мети.
Основні етапи процесу соціального управління: збір та обробка інформації;
її аналіз, діагноз та прогноз, систематизація (синтез), встановлення на цій
основі мети (ціле покладання); продукування рішення, направленого на досягнення
мети; послідовна конкретизація загального рішення у вигляді планування,
програмування, проектування, розробка конкретних управлінських рішень;
організація діяльності для виконання рішення; контроль за цією діяльністю; збір та обробка інформації
про результати діяльності й новий цикл цього непереривного процесу 6.
В суспільній практиці виокремилися два типи соціального управління:
стихійний й свідомий (або плановий). При стихійному соціальному управлінні дія
на суспільство відбувається в наслідок взаємодії різних соціальних сил (ринок,
традиції, звички тощо); свідоме соціальне управління передбачає наявність
спеціальних органів управління, які діють по заданій легальній легітимній
програмі.
Одним із видів соціального управління, його ядром є управління державою (державне управління),
від якості якого залежить добробут всього населення країни. Надійна теорія й
ідеологія державотворення виступають як фактори оптимізації розвитку
соціального, в тому числі й державного управління.
|